• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80461
+
-

آغاز برداشت برنج راتون در گیلان

رئیس جهاد کشاورزی استان: ارزش اقتصادی این محصول 80 میلیارد تومان برآورد شد

زراعت
آغاز برداشت برنج راتون در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از افزایش سطح زیر کشت و میزان تولید راتون در این استان طی سال جاری خبر داد. به گزارش ایسنا «علی درجانی» با بیان این‌که راتون هم‌اکنون از شالیزارهای گیلان در حال برداشت است، تصریح کرد: پرورش راتون نسبت به سال گذشته در سطح و میزان تولید ۲۰ درصد افزایش یافت.وی افزود: برنج استحصال شده از محصول راتون نسبت به محصول اصلی با هزینه کمتر تولید و از لحاظ کیفیت دارای عطر و طعم خوبی است که موجب ارتقای درآمد کشاورزان و افزایش تولید برنج سفید استان می‌شود. راتون به دلیل سالم‌تر بودن و کیفیت‌ بیشتر از برنج اولیه، متقاضی زیادی در بازار دارد و همواره مشتریان خاص این محصول بلافاصله پس از برداشت آن برای خرید اقدام می‌کنند.


رشت؛ پیشتاز در کشت راتون

درجانی اظهار کرد: امسال راتون در همه شهرستان‌های گیلان پرورش داده شد. بیشترین سطح کشت راتون در رشت که بزرگ‌ترین شهرستان برنج‌خیز کشور است، کشت شد. پیش‌بینی می‌شود امسال ۹۰ هزار تن شلتوک از راتون در گیلان برداشت شود. وی با بیان این‌که سطح پرورش راتون در استان ۹۰ هزار هکتار است، افزود: نخستین برداشت راتون از شالیزارهای گیلان در ۳ هزار متر‌ مربع از شالیزارهای شهرستان فومن آغاز شد.


راتون؛ مهم‌ترین محصول کشت دوم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ارزش اقتصادی راتون استان را بیش از ۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد.وی با بیان این‌که گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، تصریح کرد: برنج استحصال شده از شلتوک راتون، در ردیف بهترین برنج‌ها از لحاظ کیفیت و سلامت قرار دارد. درجانی ادامه داد: پرورش راتون موجب ارتقای درآمد خانوارهای برنجکار گیلان می‌شود. به همین دلیل برنامه داریم که سال آینده پرورش راتون را در گیلان توسعه دهیم.

 برنامه‌‌ریزی شده سال 1399 در بیش از 100 هزار هکتار از شالیزارها راتون پرورش داده شود که به این ترتیب به حجم برنج سفید استان نیز افزوده خواهد شد.این مسئول گفت: همواره راتون در صدر جدول تولیدات محصولات کشت دوم گیلان است. از اولویت‌های کاری این سازمان نیز این است که بسترهای لازم را برای پرورش هر چه بیشتر این محصول ارزشمند در شالیزارها فراهم کند. افزایش در آمد کشاورزان موجب ماندگاری کشاورززادگان در زادگاهشان می‌شود و از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها جلوگیری می‌کند.


افزایش 10 درصدی تولید برنج در سیاهکل

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل هم گفت: در سال زراعی جاری تولید محصول برنج از اراضی شالیزاری این شهرستان 10 درصد افزایش یافته است. این افزایش محصول در رقم‌های هاشمی بود که عمده‌ترین رقم تولیدی شهرستان است. به گزارش ایرنا «بهزاد کوهستانی» اظهار کرد: در سال زراعی جاری از 4430 هکتار اراضی زیر کشت برنج این شهرستان حدود 17 هزار و 942 تن شلتوک برداشت شد که تاکنون 65 درصد از آن به برنج سفید تبدیل شده است. ارزش اقتصادی این مقدار از برنج برداشت شده 144 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

به گفته وی، در هر هکتار از اراضی شالیکاری این شهرستان به طور میانگین 4050 کیلوگرم شلتوک برداشت شد. برداشت محصول از 4430 هکتار اراضی زیر کشت، در 1290 هکتار با دست، 490 هکتار با دروگر و 2650 هکتار هم با کمباین مخصوص برنج انجام شد. سال گذشته حدود 11 هزار و 288 تن برنج سفید در این شهرستان برداشت شده بود.


مهم‌ترین ارقام کشت شده در سیاهکل 

«بهزاد کوهستانی» مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل مهم‌ترین ارقام برنج کشت شده طی سال زراعی جاری در شهرستان سیاهکل را رقم هاشمی، هاشمی اصلاح شده و جمشیدجو عنوان کرد و گفت: پیش از آغاز فصل کشت برنج حدود 40 تن رقم هاشمی اصلاح شده بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید